Jsou známé případy, kdy lidé po mrtvici "objevili" nečekané schopnosti jako například malířské vlohy. U hlavní postavy filmu Rain Man, kterou je autista, se projevila "vloha" k počítání, jenže je to opravdu vloha? Co když by ve skutečnosti mohli všichni lidé počítat stejně snadno jako Rain Man?
A tady se dostávám k jednomu zásadnímu problému: Všichni máme mediálním obrazem vnucenou ideu, že matematika je "těžká". Počtáři bývají často ve filmech zobrazováni jako géniové (Den kdy se zastavila Země, Muž z prvního století, Čistá duše, Pacific Rim, Dobrý Will Hunting, Pí ....). Jenže co když je to jinak?
Pokud bychom srovnali náročnost prováděných operací, bylo by pro náš mozek pravděpodobně mnohem těžší si prohlédnout fotografii, než počítat stejnou dobu příklad ze sférické trigonometrie.
Nezdá se vám to? Mě vlastně také
ne, ale je to pravda, vlastně měla by to být pravda, jenže náš
mozek dělá většinu procesů při pozorování okolí i při
prohlížení fotografie naprosto automaticky. Vlastně ani nevíme,
že něco dělá. Když chceme používat tímhle způsobem mozek vědomě, musíme naopak dostat pomalé vědomé postupy na rychlou nevědomou úroveň.
Problém s počítáním je tedy spíše
v tom naučit se svůj mozek ovládat. Teď to zní jako
kolosální blbost, protože jestli se my lidé s něčím
identifikujeme, tak je to náš mozek a když má náš mozek
přesvědčit náš mozek, vypadá to jako uzavřená smyčka.
Trochu to tak je a trochu není.
Jednotlivé procesy v mozku totiž tak těsně svázané nejsou,
takže jde o to vypěstovat vůli a vědomí k tomu aby dokázaly
ovládnout ty procesy, které řídí naše matematické schopnosti.
To je značný problém, protože kdykoli se pokusíme udělat vědomě něco, co jinak děláme automaticky, většinou to nedopadne dobře. Existuje známý trik s "uvědomělou" chůzí, kdy pokud si dáváte pozor na každý krok, spolehlivě zakopnete.
To je značný problém, protože kdykoli se pokusíme udělat vědomě něco, co jinak děláme automaticky, většinou to nedopadne dobře. Existuje známý trik s "uvědomělou" chůzí, kdy pokud si dáváte pozor na každý krok, spolehlivě zakopnete.
Co z toho vyvodím? No, to je velmi
zajímavé. V podstatě říkám, že pokud chceme sebe a naše děti
naučit počítat tak, jak to svět neviděl, měli bychom to dělat
pomalu. Ano, přesně tak, pokud chcete počítat rychle jako Rain
Man, měli byste se učit počítat velmi, velmi pomalu a navíc byste
to měli opravdu chtít.
Nemůžeme se divit, že naši žáci neumějí počítat, když to, k čemu vedou školy
je vlastně pravý opak. Důraz se klade na rychlý automatický
výpočet hned od začátku, což může fungovat možná tak v ten
den kdy byla látka vyložena, ale rozhodně tak nevzniká trvalá
schopnost počítat rychle ani schopnost řešit reálné příklady
z praxe.
Ad „Všichni máme mediálním obrazem vnucenou ideu, že matematika je "těžká"“
OdpovědětVymazatK tomu bych jenom dodal, že zároveň je nám vnucována idea, že neznalost matematiky je něco společensky přijatelného, ba dokonce je to skoro roztomilé. Kdejaká celebrita (ale třeba i někteří moji přátelé)se chlubí tím, jak nemožný/á je v matematice, že mu nikdy nešla a stejně netuší, k čemu by to mělo být dobré. Kdybych toto analogicky pronesl o vyjmenovaných slovech nebo hlavních městech sousedních států, asi bych se nesetkal s podobným pochopením:-)
Já vím, také neumím počítat tak jak bych chtěl, jenže mi to vadí. Vlastně by mě to i zajímalo, jenže společnost a média prostě nejsou matematice nakloněny...
Vymazat