Papež František letos v květnu vyzval k
ochraně nenarozených dětí. Podle mnohých tím otevřeně vyjádřil odpor k interrupcím. Ostatně nebyl první a jistě ani poslední z katolíků. Mnozí se nerozpakují označit jakékoli u
mělé přerušení těhotenství za vraždu a stávající lékařskou praxi za genocidu. Jsou to silná slova, uvážíme li, že zákaz interrupcí a antikoncepce vedou ke skutečným hladomorům a genocidám.
Tento článek můžete chápat buď jako odpověď na Slávkův článek
Kontraintuitívní strategie dosažení osobního a společenského štěstí, nebo jako příspěvek do nekonečného konverzačního boje mezi radikálními křesťany a darwinisty.
Roku 1798 vydal anglikánský pastor
Thomas Robert Malthus anonymně svůj
Esej o principu populace. Sdělil nám v něm, že zdroje obživy rostou lineárně (aritmeticky), zatímco populace roste exponenciálně. To vede nutně k bídě a válkám.
Každá válka nebo morová rána pak vede k snížení populace, krátkodobému blahobytu, po němž následuje období rychlého rozmnožování a opět bída, nemoci, války, smrt, období prosperity a zase vše dokola. Zkrátka lidstvo si z bludného kruhu nedokáže pomoci.
Malthusián proto může považovat pohromy snižující populaci v podstatě za pozitivní jevy.
Dnes víme, že se Malthus trochu mýlil, ale opravdu jen trochu. Pokud by se lidstvo rozmnožovalo bez jakýchkoli vnějších omezení, blížila by se populační křivka
Fibonacciově řadě a zdroje potravin by opravdu zaostávaly za růstem populace. Dokonce by v jistém okamžiku kulminovaly, protože lokální zdroje jsou omezené a dovoz potravin musíte z něčeho financovat.
Svým způsobem je tedy Malthusův esej praprapradědečkem
Tainterovy knihy
Kolapsy složitých společností. V naprosté většině kultur to opravdu přesně takto funguje, ovšem některé společnosti jsou ke kolapsům z důvodu přelidnění zjevně náchylnější, protože se jejich populace množí přirozenou řadou. Zpravidla jde o země se silným zastoupením věřících a nízkou úrovní technologie i vzdělanosti. Nevymýšlím si, existují na to příklady.
Poslední rok vedou tabulku porodnosti země:
Niger - 7,03 porodů na ženu, 95% islám
Mali - 6,5 porodů na ženu, 90% islám
Somálsko - 6,17 porodů na ženu, 100% islám
Uganda - 6.06 porodů na ženu, 86% křesťanů
Burkina Faso - 6,00 porodů na ženu, 60,5% islám, 23,2% křesťanství
Burundi - 5,99 porodů na ženu, 67% křesťanství, 10% islám
Zambie - 5,81 porodů na ženu, 97,5% křesťanství
Afghanistán - 5,54 porodů na ženu, 99% islám
Jižní Súdan - 5,54 porodů na ženu, 60,5% křesťanství, 6,2 % islám
Angola - 5,49 porodů na ženu, 89% křesťanství
Republika Kongo - 5,49 porodů na ženu, 90,7% křesťanství
Mosambik -5,34 porodů na ženu, 56,1% křesťané, 17,9 % islám
Nigérie - 5,31 porodů na ženu, 50% islám, 40% křesťanství
Etiopie - 5,31 porodů na ženu, 62,2% křesťanství, 33,9 islám
Malawi - 5,26 porodů na ženu, 79,9% křesťanství, 12,8% islám
Východní Timor - 5,22 porodů na ženu, 96,9 % křesťanství
Co mají tyto země společného kromě silné pozice náboženství ve společnosti a prudkého nárůstu populace? To že tam lidský život nemá téměř žádnou cenu a že v nich v nějaké brzké době dojde ke krveprolití kvůli základním lidským potřebám.
Ve skutečnosti jde o čtyři na sobě závislé faktory. To že je tam lidský život nízko ceněn vede k malým investicím do vlastních potomků (nevíte totiž, který z nich přežije), ale také k jejich vyššímu počtu (zvyšují se šance že se dospělosti dožije alespoň některý). Větší šanci na zachování rodu máte s početnějším potomstvem, takže počet narozených dětí musí dostatečně převyšovat jejich úmrtnost. Každý rok tedy lidí přibývá.
Velký počet lidí na omezené množství základních zdrojů (potravin a vody) vede k vysoké konkurenci, kterou se některé skupiny mohou pokusit řešit násilně (a pokusí se o to). Takové řešené je ovšem vždy jen dočasné a navíc nehumánní. Takže máme klasickou Malthusovu smyčku růstu populace a katastrof.
Této strategii vzájemného boje prostřednictvím velmi rychlé reprodukce se říká strategie R. Znamená to "rate of reproduction", ale mnohem lépe zapamatovatelná je mnemotechnická pomůcka "Rattus" čili latinsky krysa.
U lidí jsou konkurenční strategie blízké strategii R charakteristické krátkou střední dobou dožití, nízkou kulturní vyspělostí, početným potomstvem a vysokou dětskou úmrtností.
U zvířat ale známe i jinou strategii, kterou označujeme K. To "K" značí matematický symbol pro kapacitu prostředí. (mnemotechnická pomůcka "koala") Mezi druhy, které početně nepřekračují kapacitu prostředí patří například sloni, velryby a původně kdysi i lidé.
Strategie K nám dala dlouhé dětství a kulturu, jenže právě následkem rozvoje kultury přežívá vlastně víc lidí, než by odpovídalo rovnovážnému stavu pro který se naši předkové po miliony let vyvíjeli.
I když se tedy proti ostatním tvorům rozmnožujeme pomalu, stáváme se na mnoha místech přemnoženým a navíc invazivním druhem.
Mohli bychom tuto nepříjemnou bilanci vyrovnat používáním antikoncepce, umělým přerušením těhotenství, plánovaným rodičovstvím, tedy přesně tím, proti čemu bojuje náboženství a tradice na základě naturalistického omylu tvrdícího, že by to bylo nepřirozené.
Pokud bychom na jejich argumentaci přistoupili, museli bychom ale zároveň také ihned přestat používat spoustu dalších věcí, bez nichž si život v současné civilizaci nedokážeme představit.
Jestli ale nechcete přijmout tento typ "přirozenosti", zamyslete se nad tím, že je možná kultura součástí naší skutečné přirozenosti a že tedy není důvod ji v jednom případě z důvodu "nepřirozenosti" odmítat a v druhém ji přijímat.
Toto dilema má na jedné straně vah "ochranu embryí", děti bez dětství, epidemie, pohlavní choroby, genocidy a hladomory a na druhé straně plánované rodičovství, lékařskou péči, kondomy a interrupce.
Náboženství se v něm prezentuje hodnotami typickými pro strategii K, jako je šťastné dětství, boj proti chudobě nebo podpora vzdělání, ve skutečnosti ale vede ke strategii R, která je pravým opakem proklamovaných hodnot.
Nevím jestli vám, ale mě je jasné, že nechci aby vyspělé státy bojovaly s těmi zaostalými zvýšením počtu narozených dětí. To je totiž recept, jak se můžeme mít všichni špatně.
V roce 1999 vydal Agner Fog knihu s názvem
Cultural Selection, která se právě rozdělením kultur podle strategií R a K (zde Regal a Kaliptic) zabývá. Vyplývá z ní jedna smutná věc, která je ale zároveň také přirozená. Kultury typu K mohly dosud v historii vždy existovat jen jako malé a izolované, jinak by totiž byly agresivními kulturami typu R velmi rychle poraženy a zničeny.
Ani dnes není vůbec jasné, zda je třeba i ta nejvyšší část světové kultury natolik vyspělá, aby její výhody převýšily evoluční výhody rychlé reprodukce.