Počet zobrazení stránky

úterý 8. ledna 2013

Kde jsou ty protesty?

Trochu se zasněte, ani nemusíte moc, následující situace jsou jen pro příklad:

Představte si, že byste šli do kina na film, kde by bylo jako cosi nesmírně dobrého líčeno, když by Žid konvertoval na křesťanství. Asi byste se cítili divně, možná by se v recenzích objevilo i něco o náboženské propagendě že?

Dobrá, a teď si zkuste představit, že by papež při své návštěvě republiky pronesl, že je třeba čelit židovskému nebezpečí, které se stává hrozbou pro Evropu. Myslíte že by to mělo odezvu? Asi ano.

Tak ještě třetí příklad: Známá osobnost na úplně nevinnnou otázku v televizním nebo rádiovém rozhovoru začne reagovat slovy: "Židy absolutně nesnáším..."

Myslíte že by se proti tomu moderátor neohradil, že by do redakce nevolali rozlobení posluchači a že by se od celého incidentu nakonec stanice nedistancovala?

Všechny tyhle případy se už kdysi Židům skutečně staly. Lidé je pronášeli tak běžně, že se nad nimi snad nepozastavovali ani sami Židé. Teprve nacistický holokaust zvýšil naši vnímavost k takovým příznakům netolerance. Ale opravdu?

Zdá se, že se taková citlivost vztahuje jen na Židy.

Zkuste se podívat na jakýkoli americký nebo i současný evropský film. Pokud tam uvidíte postavu, která je zprvu ateistou, na konci filmu většinou "najde Boha" (samozřejmě toho křesťanského) nebo je po zásluze ničena.

Papežové až do šedesátých let skutečně mluvili o judaismu jako o hrozbě, ale v současnosti už má pan Ratzinger jiný terč. V roce 2010 mluvil ve Španělsku o ateismu jaký vládne v Čechách, jako o hrozbě pro svět.

Nedávno se dokonce stejně opřel do "netolerantního agnosticismu". Zdá se že militantní agnostici asi dogmaticky nevěděli a nebezpečně agresivně pochybovali.

...a samozřejmě nesmím zapomenout na Adolfa Borna. Nebylo moc pěkné, když v televizním rozhovoru doslova řekl:

Kdyby se mě někdo zeptal, koho absolutně nesnáším, tak jsou to ateisti, protože s těmi nejde mluvit. Je to podobné jako černoši někde v Mozambiku. Tam také nelze najít společnou řeč. Naštěstí, když jdete v neděli do kostela, těžko najdete místo k sezení, takže ještě není vše ztraceno. Pravdou ale je, že náš malý národ bude vždycky s něčím bojovat.

Možná vám to připadá legrační, ale když hloupost přeroste určité hranice, stane se z kašpařice tragédie. To že rozhovor po takovém útoku na ústavou zaručené lidské právo ještě pokračoval už není varování, je to hrozba. Právo nevěřit má ústavně stejnou váhu, jako právo něčemu věřit:

 Čl. 15. (1) Svoboda myšlení, svědomí a náboženského vyznání je zaručena. Každý má právo změnit své náboženství nebo víru anebo být bez náboženského vyznání.

Členové různých náboženských spolků by se tedy neměli příliš smát tomu, jakou to máme my ateisté smůlu.

Svoboda vyznání byla vždycky především právem nevěřit ostatním vyznáním. 

Proto jakmile padne naše právo, padnou i ta vaše.

Proto se ptám:

Kde je oficiální distancování České televize od Bornova fanatismu?
Kde jsou ty kritiky odsuzující  křesťanskou propagandu ve filmech?
Kde jsou všechna ta prohlášení médií proti bezdůvodným útokům na ateisty?

Ale hlavně kde jste vy všichni ti ateisté a agnostici?
Kde jsou ty protesty?

Nebo si myslíte že to všechno je prostě o někom jiném, že vy prostě jen nevěříte, ale žádní militatntní ateisté přece nejste, že když budete nenápadní, nebudete příliš vystrkovat hlavu....

Opravdu se vám chce takhle žít?

Poznámka: 12. ledna 2013 upraven příliš konkrétní odhad o němž je řeč v komentářích, o tom jaké procento filmů vlastně konverzi nevěřícího opravdu ukazuje. Pokud se mi podaří zjistit skutečné poměry, později doplním.

11 komentářů:

  1. Nu, to Bornovo vyjádření mi skutečně připadá jako nechutný nenávistný výlev, ale osobně si myslím, že by lidé měli mít prostě právo říkat jakkoli ujeté názory. Prostě nemám rád, když se do toho tahají soudy, protože pak začne válka, jež vyústí do nějakého zákona o blasfemii a omezí se svoboda slova. Nicméně souhlasím, že by v takovém případě měl někdo s dostatečnou autoritou vystoupit a konstatovat, že Bornovo vyjádření bylo hovadské.

    Jo, a k tomuhle: "Zkuste se podívat na jakýkoli americký nebo i současný evropský film. Se zhruba 70% pravděpodobností tam uvidíte postavu, která je zprvu ateistou, ale ke konci filmu "najde Boha" (samozřejmě toho křesťanského)." - to se mi fakt nezdá. 70% mi připadá jako extrémně nadsazená cifra. Máš nějakou statistiku?

    OdpovědětVymazat
  2. Ano, lidé mají právo plácat v podstatě co je napadne. Tedy nikdo je za to nezavře, ale jsou věci, které se prostě nedělají, protože to jaksi není slušné. Můžeš jít k sousedům na návštěvu a sprostě jim nadávat, také to nebude zločin, ale verbálně i jinak se dozvíš, že už tam příště nejsi vítán.
    I já si myslím, že jde o to, trestat věci přiměřeně. Verbální útok má být verbálně odsouzen. V tomto případě rovnou v konkrétním pořadu.
    Na těch 70% statistiku nemám, v prodkučních číslech je to ve skutečnosti víc, protože většina filmů má tak nízkou kvalitu, že je neuvidíš, ale i v průměrných celovečerácích je to furt, proto říkám se 70% pravděpodobností a ne v 70% filmů.

    OdpovědětVymazat
  3. Napadá mě ale taková hra, můžeme sledovat letošní premiéry. Je začátek roku, dá se to zvládnout. Můžeme si dělat za každého napraveného hříšníka čárku.

    OdpovědětVymazat
  4. Jo, neslušné to bylo. Ale některé výroky Dawkinse vůči věřícím si s tím opravdu nezadají.
    S těmi filmy: Nějaké příklady? Já si po pravdě řečeno vůbec na takový film nedokážu vzpomenout. Jo, The Mission - ale to rozhodně není procírkevní film. V Posledním pokušení Krista se Ježíš nakonec rozhodne odolat pokušení a zhostit se svého úkolu, ale to taky není moc typický snímek. Exorcista a pokračování, Omen a pokračování (kromě druhého nestojí za nic), The Rite - ani vlastně už nevím, jak to dopadlo, asi asi v tomto smyslu, film k ničemu.
    Hmmm. Ano, já vím, dívám se na artové filmy, scifi, fantasy a horory, občas na westerny nebo hodně kvalitní krimi... Ale stejně, nezdá se mi to, nezdá.
    Opravdu mám pocit, že jsem viděl víc filmů, v nichž hrdina nakonec propadne peklu.
    Jo, jasně, End of Days se Schwarzeneggerem. Film pro blbečky a psychické masochisty, ten má ukázkový konec v tomto smyslu, to rozhodně!

    OdpovědětVymazat
  5. V době, kdy jsem pracoval jako noční vychovatel v diagnostickém ústavu pro mládež a pak po letech jako terapeut v zařízení následné péče pro alkoholiky, jsem viděl v televizi spoustu takových těch tuctových filmů, kterými nás krmí komerční televize. Ale ani tam rozhodně nedocházelo k nalezení Boha ateistou, tedy možná občas jo, ale kdyby to bylo ve třech filmech ze čtyř, určitě by mě to praštilo do oka.

    OdpovědětVymazat
  6. V podstatě téměř každý katastrofický a upírský film (paroduje to Od soumraku do úsvitu) i spousta dobrodružných a westernů. Koukáš na horory, musels toho vidět kvanta. Možná to ani nevnímáš. Ten poměr je fakt dost vysoký.

    OdpovědětVymazat
  7. V podstatě každém katastrofickém a upírském filmu je obrácení ateisty ke křesťanskému Bohu? Ne, vážně jsem toho neviděl kvanta. Pokud tam už dojde k nějakému vítězství dobra nad zlem, tak se často stejně nejedná o obrácení k Bohu. Mohli bychom uvažovat o tom, že je tam nějaké obecné mytologické schéma tohoto druhu, ale to nanejvýš.
    Které z těchto filmů (americké katastrofické) obsahuje obrácení ateisty na křesťanství?
    http://jdem.cz/xaen9
    Ne, nezlob se, to se mi jeví jako totální pitomost a jako proponenta té teze tě žádám, abys ji doložil.

    OdpovědětVymazat
  8. Podařilo se ti nasadit mi brouka do hlavy, zkusím to ověřit a zatím to upravím aby tam nebyl tak jasný odhad, ale podívám se na to. Problém je samozřejmě v tom že při těch scénách vypínám většinou buď mozek nebo televizi.

    OdpovědětVymazat
  9. Jen pro upřesnění, jde o postavu, která říká "nikdy jsem se nemodlil" nebo "dlouho jsem se nemodlil". Po "duchaplném" rozhovoru se pak modlí k Bohu, nebo je to alespoň naznačeno.
    Vím skoro jistě, že taková konverze je ve filmu Vánoce s velkým V, v podstatě pořád někoho přivádějí k Bohu v seriálu Doteku anděla (ale tam je to v základní dějové linii), Apokalypse od Justina Jonese(ze seznamu)je křesťanský hyperblábol ale neviděl jsem jí,myslím, že taková scéna je v Supervulkánu ale zmírněná.

    OdpovědětVymazat
  10. Mám ještě jednu poznámku. Jde o Dawkinse. Nejsem úplně přesvědčen, že by dělal to samé co Born. Vlastně nejsem vůbec přesvědčen o tom že by opravdu věříci urážel stejným způsobem. Jistě se opírá do víry a náboženství, ale domníván se že lidi samotné nezatracuje.
    Born prostě urazil ateisty bez zdůvodnění použitím kvalifikujícího jazyka. Myslím, že na tohle si dává Dawkins pozor. I když je v argumentaci tvrdý a můžeme klidně říci i agresivní, nesnižuje lidi ale tvrzení.
    Podle toho co si pamatuji neříká "věřící jsou idioti" ale "tento názor je hloupý". Pro mě je to dost velký rozdíl.
    Samozřejmě se mohu mýlit, neznám všechny jeho řeči a díla nazpaměť, ale nevybavuji si od něj nic, co by bylo něco srovnatelné s Bornovým prohlášením.

    OdpovědětVymazat