Počet zobrazení stránky

čtvrtek 8. března 2012

Hrdinky

Jsou věci, které prostě udělat musíte, když máte nějaké etické cítění i když tušíte, že vás to bude stát víc, než byste asi chtěli. Tak například já budu mít ode dnešního dne asi poněkud ztížený přístup na akce Ruského velvyslanectví. Jsem totiž inspirátorem (ač ne přímo organizátorem) jedné demonstrace na podporu kapely Pussy Riot.

Pokud jste nepostřehli o co jde, nedivím s vám. Proto udělám malé shrnutí - ženská punková kapela která se proslavila nečekanými vystoupeními s protiputinovskými texty. Teď jsou její členky stíhány za vystoupení v pravoslavném chrámu 21. února tohoto roku.  Hrozí jim 7 let(!) vězení!
Pro středoevropana může být jejich chování dost nepochopitelné, pokud neví, že ruský patriarcha je jedna ruka s ruskou policií. Pokud nemáte zrovna v lásce jakoukoli policii, tak vás musím upozornit, že ještě neznáte tu ruskou. Je to vlastně gang terorizující obyvatelstvo. Dokonce se s tím už počítá při jejich odměňování - placeni jsou z vybraných pokut.
Ano, jsou v mnohem větším nebezpečí, než by se na první pohled zdálo. Hlavní ale je, že o něm věděli dopředu. Nejsou to žádné "hloupé husy", jak se o nich vyjadřují ruská média a politici. Věděly proti čemu stojí a přesto (a právě proto) do toho šly.
Mě hrozí mnohem méně. Možná mě už nikdy nepozvou na některou párty a asi se občas při jednání s oficiálními místy nebudu smět stavět příliš dopředu. Byl bych ale nerad, kdyby to běžní Rusové chápali jako mé nepřátelství ke všemu ruskému. Naopak, většinu svého života jsem znal Rusy, které jsem měl rád a vážil jsem si jich. Nikdy jsem ale neměl vztah k onomu molochu, zvaného dříve Sovětský svaz. Ta země se vždycky potácela jako ožralý mamut a ohrožovala všechny kolem, dokonce i ty, s nimiž uzavřela nějaké spojenectví. Uvnitř ní vládla náladová diktatura s občasnými a naprosto nepředvídatelnými výbuchy hněvu nebo srdečnosti. Když dnes vidím fotografie Putina třímajícího v každé ruce právě nalezenou amforu či pózujícího do půl těla při rybolovu, mám jen strach, kdy dojde na zápas s medvědem. Vrací se s ním kus poctivě zkorumpovaného carského Ruska, které to nakonec dovedlo až k revoluci. Ženy z Pussy Riot ukazují, že pod tímhle propagandistickým Ruskem je ještě jedno Rusko, mnohem zábavnější, demokratičtější, upřímnější i emancipovanější. Takové, které se mi líbí mnohem víc. Takové, za které stojí něco riskovat. Závidím Rusům jejich Pussy Riot, jsou to hrdinky!

Žádné komentáře:

Okomentovat