Počet zobrazení stránky

pátek 17. února 2012

Zrušíme senát nebo raději sněmovnu?

Za život jsem slyšel hodně řečí o tom jak je senát zbytečný a že bychom jej neměli zavádět a nebo alespoň co nejdříve zrušit. Přiznávám, že jsem tento postoj dlouhou dobu sám zastával. Ani mě moc nepřekvapuje, že se objevuje znovu:

Novinky.cz: Zrušme senát...

Jenže mezitím se něco podivného stalo se mnou. Nevěřím poslanecké sněmovně. Jasně, na tom není nic divného - při té sbírce kreatur, které tam sedí - jenže já nevěřím samotnému principu poslanecké sněmovny.
Už několikrát jsem veřejně prohlašoval, že v naší PS sedí tak maximálně pět lidí s mandátem. Jsou to tváře kampaní politických stran. Většina voličů, která volila do sněmovny ale nemá ani nejmenší páru o tom, kdo se vlastně za tuto stranu do sněmovny dostal - neměli žádné vědomosti už o člověku na třetím místě kandidátky, natož aby tušili, kdo je na dvacátém. Z 200 poslanců je jich tedy reálně asi 195 bez mandátu. Nikdo je  přímo nevolil, jen se "svezli".

Kolečkáři a hvězdičkáři

Senát má naprosto specifický systém voleb (třetinový), který umožňuje aby se do něj dostalo mnohem více lidí se skutečným mandátem. Když se podíváte na rozhodnutí senátu, zjistíte také, že většina z nich je mnohem lépe odůvodněná (byť s nimi proto nemusíme souhlasit), než rozhodnutí poslanecké sněmovny.
Pokud bych si já měl vybrat instituci, která je demokratičtější, zvolil bych senát. Při současném morálním marastu, který představuje naše poslanecká sněmovna by bylo její zrušení celkem pochopitelné.

Žádné komentáře:

Okomentovat