Tak jo, je to venku: Nemám rád Davida Černého.
Řeknu vám proč.  Je pravda, že mě Černého výtvory ničím neoslovují, připadají mi ploché a  prázdné, jenže to není ten důvod. Je ostatně hodně umělců, jejichž  výtvory mě nechávají naprosto netečným a přitom k nim žádný podobně  vyhraněný postoj nemám.
Moderní umění se dostalo do určitého  zoufalého stavu, kdy už nemá co říct a poslední co mu zbývá je  provokace. Ovšem i provokace může mít nějakou hodnotu, když nějak  rozvíří společenský dialog. Jenže na to musíte dost dobře vědět co  chcete. Černému se to několikrát téměř povedlo, jenže to vždycky pohřbil  svou zbabělostí.
Asi nejvíc mě mrzelo jeho omluvné blekotání nad  plastikou Entropa  což byl první výtvor který mohl, množstvím historek  které se k němu vázaly i dialogem který opravdu rozpoutal, vstoupit do  dějin umění. Jenže když přišel čas aby jeho autor přednesl nějakou  jasnou řeč a podpořil celé dílo vlastní myšlenku, dočkali jsme se  jakéhosi šepotu a slibu že "všechno napraví".
Podobně teď po zcela  oprávněné nadávce Milanu Knížákovi slibuje omluvu. Problém je, že mu  označení "kriploidní ču*ák" nevmetl do tváře ve chvíli nějakého  oprávněného hněvu, ale prostě o něm tak mluvil v klidu před kamerou.  Když něco takového řeknete s rozmyslem, měli byste si za tím také stát.
Musím  se smát, když Knížák mluví o tom, že ho chtěl Černý "úmyslně urazit a  znevážit". Nikdo nedokázal Knížáka znevážit tak dokonale jako Knížák.  Ovšem také nikdo nedokázal tak znevážit Davida Černého jako ustrašeně  blekotající David Černý. Je dokonce ochoten zaslat Knížákovi omluvu v  tomto znění: "Mé přirovnání  profesora Milana Knížáka k mužskému  pohlavnímu orgánu za použití  vulgarismu bylo neadekvátní. Za přirovnání  k tomuto orgánu se omlouvám."
Zbývá jen jedno - by si Černý s Knížákem po omluvě padli kolem krku a svorně odkráčeli na smetiště dějin.
 
Žádné komentáře:
Okomentovat