Počet zobrazení stránky

pátek 10. ledna 2014

Proč jsem se pustil do crowdfundingového vydání své knížky



Když jsem začal přednášet o crowdfundingu, několik mých přátel překvapilo, že jsem dosud neměl ani jediný vlastní uskutečněný crowdfundingový projekt. Někteří byli naopak překvapeni, když jsem si jen krátce před uvedením dalších kurzů o crowdfundingu spustil projekt na podporu vydání své knížky Ateista na Startovači. Ozvaly se dokonce i hlasy, že bych měl vybrat nějakou rekordní částku, aby se ukázalo, že tomu skutečně rozumím.

Jak to celé vlastně je? Crowdfunding jsem začal studovat, když jsem zjistil, že v našem nezávislém filmu dosud zoufale chybí jakýkoli způsob financování, kromě peněz z vlastních kapes. Nebyl jsem tehdy ovšem nezávislým filmovým režisérem, ale filmovým nehercem vystupujícím v množství amatérských snímků a také organizátorem festivalu amatérských filmů.

Nezabýval jsem se proto tvorbou samotného filmu, ale tím, jak umožnit pokročilým amatérům postup výš na úroveň nezávislých profesionálů, ve významu který to má ve světě kolem nás (tohle sousloví u nás tehdy v podstatě znamenalo práci při natáčení svateb a pohřbů).  Proto znám nějaká základní pravidla toho, o co v crowdfundingu jde. Amatérští filmaři ale, k mému velkému zklamání, nejevili tehdy o crowdfunding žádný větší zájem. Ostatně, v té době neexistovaly u nás ani pořádné CF servery.

Mezitím, naprosto paralelně, aniž bych měl někdy v úmyslu tyto dvě věci spojovat jsem se věnoval psaní článků a také sem tam nějaké knížky. Do toho všeho přišla krize. Nakladatelstvím čím dál více docházely peníze a smlouvání o ceně za knížku se čím dál častěji měnilo ve vyjednávání o vydání knihy vlastním nákladem.

Ani před tím ale nebyla situace na našem trhu knih nijak růžová. Nakladatelské domy stlačily odměny autorům tak nízko, že se psaní knížek začalo stávat jen doménou naprostých nadšenců a grafomanů. Konkrétně dostávali autoři kolem 4% ceny z prodeje knihy, jen opravdu velmi dobře prodávaní autoři dokázali usmlouvat více.

Pokud si uvědomíte, že u nás je za relativně úspěšnou knihu považována taková, která má prodej kolem 1500 kusů, dojde vám, že za celoroční práci to často znamenalo „odměnu“ kolem 20 000Kč. A to, pouze pokud jste byli autory opravdu hodně čtených knih!

V současnosti už jsou některá (i poměrně známá) nakladatelství schopna nabídnout vám odměnu ve formě autorských výtisků (na něž měl kdysi autor právo automaticky) s tím, že vaše bude to, co si prodáte, nebo vám rovnou říci sumu, kterou musíte složit, aby se vydáním vaší knížky vlastním nákladem zabývala.

Pokud se prodejnost vašich knih měří spíše ve stovkách, než v tisících, je celkem na místě se zamyslet, nad tím, zda vlastně není obíhání nakladatelství zbytečná ztráta času.

Je tu samozřejmě ještě jedna okolnost. Při nabídce nakladatelství jste závislí na názoru nakladatele, tedy na tom, zda mu připadá kniha prodejná a jeho odhadech. V crowdfundingu závistíte pouze na názoru vašich čtenářů.

Jak vidíte, vedly mě vlastně ke crowdfundingu dvě cesty, které se nakonec spojily v jednu.

A nakolik bych měl být „mistrem crowdfundingu“?

Crowdfunding není něco, v čem by se mělo závodit. Má vám umožnit získat právě tolik peněz, kolik potřebujete k naplnění určitého snu, ne více. Lidé, kteří vám přispívají, vám prokazují určitou přízeň a je proto nečestné ji zneužívat. Navíc sám CF je systémem, který dokáže potrestat za přílišnou hamižnost.

Crowdfunding není snadno předvídatelný - i když uděláte všechno správně, neznamená to, že budete úspěšní, zato existují zaručené způsoby, jak být neúspěšný a těm je právě potřeba se vyhnout.

I kdyby tedy byl můj projekt Ateista neúspěšný, naznamenalo by to, že bych neměl o čem přednášet. Naopak, pravděpodobně bych se poučil o nějakém dalším fenoménu. Pro mou vlastní propagaci je samozřejmě lepší, když úspěšný bude. Zatím tomu všechno napovídá, ale nezapomeňte: je to hra!

Žádné komentáře:

Okomentovat