Stránky

neděle 29. března 2015

"Stejně ti přispějou jen kamarádi" - crowdfunding a stupně odloučení

"Stejně ti přispějí jenom kamarádi" slýchávám často u crowdfundingových kampaní. Vlastně je to pravda, přispějí vám kamarádi, pokud budete mít štěstí tak i kamarádi kamarádů a pokud budete mít ještě větší štěstí tak kamarádi kamarádů vašich kamarádů. Uvědomili jste si ale, kolik je to vlastně lidí?

Přátelé přátel našich přátel...nepřipomíná vám to něco? Ano jistě, teorii vyslovenou americkým psychologem Stanleyem Milgramem, který v roce 1967 provedl experiment s doručováním dopisů, které si lidé předávali mezi sebou tak, aby byly nakonec doručeny jeho známému v Bostonu. Zjistil, že průměrný počet předání je šest. S kýmkoli na této planetě nás spojuje řada pouhých šesti známých. Proto se té teorii také říká šest stupňů odloučení. Co to znamená?

Pokud se pokusíte v crowdfundingu oslovit lidi nějakou plošnou reklamou, pravděpodobně bude její zásah relativně mizivý zato cena bude hrozná. Zkuste si ale představit opačný postup, kdy byste investovali do crowdfundingové kampaně čas, péči a možná i nějaké peníze prostě proto aby dobře vypadala a byla opravdu zábavná. Jaký je rozdíl mezi výsledkem takové "vymazlené" kampaně a kampaně "vyfrknuté" za jedno odpoledne?

Pokud bude vaše kampaň opravdu nudná, nezajímavá nebo na první pohled odfláknutá, pravděpodobně jí podpoří maximálně kolem 7 lidí. Tolik je totiž průměrný počet lidí, s nimiž udržujeme opravdu intenzivní přímý kontakt. Naopak pokud by byla opravdu zajímavá a měla téma, které je zajímavé pro široký počet lidí, měli byste teoreticky šanci, že vám přispěje asi 130 lidí z těch, které přímo vedete jako své přátele na Facebooku.

Tahle hranice je ovšem hypotetická, protože 130 lidí je průměrný počet přátel a ve skutečnosti z nich přispěje jen nějaké poměrná část, řekněme třeba pětina nebo desetina. To co je ale zajímavější je, že mohou váš projekt sdílet dál a přimět k jeho podpoře i lidi, které přímo neznáte.

Při průměrném oslovení jedné pětiny přátel to máte v třetí úrovni přibližně 18 278  lidí ( celkem tedy (1 . 26) + (26 . 26) + (26 . 676) = 18 272). Ve čtvrté úrovni je to už necelý půlmilion a v páté by to už 11 milionů lidí. Berte to prosím úplně čistě jako hypotetický příklad (nepočítám s "odumřelými větvemi" ani náhlými nárůsty při náhodném kontaktu zájmových skupin), ze kterého je ovšem vidět jaký dosah může crowdfundingový projekt opravdu mít, když dokážete oslovit přátele na sociálních sítích.

Samozřejmě proniknout třemi nebo čtyřmi vrstvami odloučení chce už pořádný virální potenciál. Proniknout  druhým stupněm (přátelé přátel) je ale často právě rozdíl mezi úspěšným a neúspěšným projektem.

Větší šance má samozřejmě projekt, s lepší startovní pozicí, tedy takový, který má zároveň více přátel na sociálních sítích. Při pětinové úspěšnosti se hodně změní už pokud máte na startovní pozici tisíc přátel, protože už na druhé úrovni již oslovuje náš projekt přes pět tisíc lidí (na třetí přes 130 000). Sociální sítě navíc také přirozeně selektují lidi podle zájmů. 

Žádná dostupná plošná reklama nemůže něčemu takovému konkurovat. Nepodceňujte přátele, spolu dokážete cokoli, sami skoro nic.



1 komentář: