V
posledních letech jsem svědkem obrovského nárůstu
institucionálního zla a organizovaného ohlupování. Podílí se
na něm především politické strany a církve. V některých
předešlých článcích jsem poukazoval na to co takové spolky
dělají, teď bych rád nepatrně osvětlil proč to dělají a jak
to, že jim pomáhá tolik lidí, kteří rozhodně sami od sebe zlí
nejsou?
Všichni
věří, že jsou dobří
Lidé
nechtějí být zlí. Nelíbí se jim představa, že by takoví byli
a trochu nebo více si proto upravují svůj obraz, aby před sebou
vypadali dobře. Lidé také mají rádi svoje přátele a příbuzné.
Také nechtějí, aby byli zlí. Z toho bohužel plyne, že máme
slabé místo, kterého církve velmi obratně zneužívají. Když
vám někdo řekne, že názor, který zastává například vaše
stará hodná babička je ve skutečnosti hrozně zlý a jeho
prosazování má snad svědomí miliony lidských životů, nebudete
tomu chtít věřit. Samozřejmě – vaše babička je přece hodná!
Tím
hůře, když budete sami dělat něco, o čem věříte že je to
dobré, ale někdo vám přijde říci, že v důsledku vlastně
podporujete strašlivé zločiny. Také tomu neuvěříte, protože
vy jste přece ti hodní.
Proto
když na ulici potkáte někoho z těch rozeřvaných kazatelů,
pravděpodobně mu ani nebudete věnovat pozornost. Pokud se ale
nějaké sektě (politické straně, MLM...) podaří zmanipulovat
vaše přátele, vaše sourozence nebo vaší babičku, nedokážete
se tomu bránit, protože oni jsou přece „ti hodní“.
Často
přirovnávám katolíky (ale i jiná náboženství) k nacistům.
Není to jen proto, že jsou nacisté už obecně považováni za tu
„temnou stranu“, je to proto že nástup nacismu vykazuje mnohem
více podobností s obdobími náboženských fanatických „výbuchů“,
než by si věřící přáli.
Ve
všech případech žili lidé vedle sebe v míru třeba několik
desetiletí, než najednou došli k přesvědčení, že jedinou
možností je onu druhou skupinu vyvraždit. V tom se neliší
masakry ve starověku, ve středověku, v devatenáctém ani ve
dvacátém století.
Není ale prostě možné, aby se z několika desítek milionů
normálních Němců staly nástupem Hitlera k moci, krvežízniví
nacisté.
To
je na tom to hrozné – ti lidé byli většinou dobří nebo
alespoň průměrní, ale všichni věřili, že dělají dobrou věc.
Všichni věřili, že oni jsou ti dobří!
To ti druzí pro ně byli ti strašní a žádná smrt pro ně nebyla dostatečně strašlivá, aby to odčinila.
To ti druzí pro ně byli ti strašní a žádná smrt pro ně nebyla dostatečně strašlivá, aby to odčinila.
Dobří
lidé věří
Myšlenka
že je dobré věřit je součástí náboženské sebepotvrzující
smyčky. Vypadá to tak, že člověk věří ve víru, jejíž
součástí je dogma že věřit v tuto víru je správné.
Je
to základ všech náboženských konfliktů. Pokud si vzpomenete na
své dětství, (nebo i pozdější dobu) určitě si vybavíte také
okamžiky, kdy jste něčemu nekriticky věřili. Tak nekriticky, že
jste kvůli tomu mohli vyvolat hádku nebo snad i rvačku. Věřit
něčemu takovým způsobem tedy rozhodně dobré není, jenže
prosazování názoru, třeba naprosto nesmyslného, je součástí
měření sil, takže je to vlastně velmi přirozené. Jinými
slovy, abychom dokázali žít ve velkých stabilních společnostech,
musíme se odnaučovat něco, co máme vrozené.
Jenže
náboženství obrací tohle poznání naruby a říká nám, že
věřit nekriticky je správné. Pak stačí nepatrně odlišný
výklad stejného dogmatu a výbuch násilí na sebe nedá dlouho
čekat, protože žádná ze skupin věřících neustoupí ze své
pozice „jen“ na základě důkazů.
K
nekritické víře se většinou člověk hlásí vyznáním víry,
což je přesně to co by nás mělo vždy varovat.
Dobří
lidé nepochybují
Pochybnosti
a nalézání rozporů v oficiálním učení chápou věřící jako
problém, nebo přímo jako vadu osobnosti. Velmi často proto
požívají obrat „zbavit pochybností“, přičemž většinou
nejde o racionální argumentaci ale o to, že je dotyčný předveden
před někoho „výše postaveného“, který mu vysvětlí, že
věci nerozumí. Není mu ale vysvětleno rozřešení problému,
smyslem téhle procedury je obnovení autority a důvěry v
hierarchii, nikoli pochopení.
Ze
stejného důvodu se pořádají různá setkání, jejichž jediným
smyslem je to že se jejich účastníci vzájemně přesvědčují o
správnosti svého jednání. Říkají tomu „posilování ve
víře“.
Takové
chování je bohužel přirozené, psychologové jej dobře znají a
označují jako „groupthink“ což se překládá jako „skupinová
hloupost“. Tohoto jevu využívají nejen náboženství ale také
multi level marketing, některé firmy (často banky) a politické
strany (typicky KSČ a ODS).
Pozice
oběti
Zaujetí
pozice oběti ještě před konfliktem je charakteristické pro
fanatická náboženství jako islám nebo katolicismus. Takoví lidé
budou zastávat představu že oni jsou ti ublížení i v případě,
kdy je jejich jednání v naprostém rozporu s realitou (reakce na karikatury vnovinách, protižidovské pogromy, kauza PussyRiot, výpady proti kampani ČSSD). Příklady jsou dobře známé i
ze Starého zákona.
Vyvolání
pocitu nutné obrany je zároveň jeden z nejstarších způsobů
válečné propagandy a používá ho vždy agresivní strana k
ospravedlnění vyzbrojování a vytváření armády – tak ho
použilo třeba právě nacistické Německo. (ale i USA –
„preventivní válka“ je pro tuhle taktiku charakteristická)
Samozřejmě že pocit ohrožení může vyvolat také skutečné
ohrožení, ale to se dá odhalit na základě přímých důkazů –
příprava na obranu vypadá jinak než příprava na útok.
Například na plánovanou rekatolizaci může upozornit nepřiměřenýpočet kněží ve srovnání s počtem běžných stoupenců této
církve.
Přesto
v médiích může agresor dále hrát pozici ohroženého.
Už
tento postoj „předem ublížených“ dělá z jistých církví
velmi nebezpečné spolky.
Špatné
zprávy jsou propaganda
Snahou
každého náboženství je vytvoření alternativních informačních
kanálů, které o dění v církvi informují pouze kladně. Zároveň
tak posiluje dojem, že celý okolní svět je proti takové skupině
zaujatý, a zprávy z okolí budou tedy automaticky proti ní.(Matouš 12:30., katolíci versus rotariáni)
Pak
samozřejmě není důvod věřit nezávislým zprávám.
Pokud
někdo spáchal zlo, jistě nevěřil doopravdy
V
případě, kdy jednotlivec nebo třeba i početná skupina věřících
spáchá čin který je jednoznačně odsouzeníhodný a není možné
k němu najít nějaké „aletrnativní“ vysvětlení, se věřící
utíkají k poslední možnosti, kdy prostě prohlásí, že dotyčný
ve skutečnosti víru jen předstíral. Takové předstírání by se
ve skutečnosti dalo odhalit poměrně snadno, protože člověk
nemůže předstírat určitý způsob myšlení celý život. Tady
ovšem nejde o odhalení podvodníka, ale o zbavení se odpovědnosti
za „černé ovce“. Vinou „černých ovcí“ je přitom to, že
se nechaly při páchání zla hloupě nachytat.
(Mimochodem,
napadlo vás, že stejně se mohou vymlouvat i islamisté, fašisté,
komunisté, Rudí Khmérové?)
Problém
takového zbavování se odpovědnosti je v tom, že se z žádné
takové chyby nemůže sekta (církev, politická strana) poučit. Ve
chvíli kdy ze zločinů udělá problém někoho jiného už prostě
nemá důvod se jím dále zabývat.
Hierarchie
Žádná organizace nevydrží být programově zlá po celá desetiletí nebo staletí. Existuje jen jedno "pokud" a to: Pokud to není součástí (chybou) jejího vnitřního uspořádání. Vnitřní
hierarchie je vždycky problematická věc. Samozřejmě že dav lidí
dokáže zfanatizovat i jediný schopný manipulátor, jenže jeho
okruhem působení také sekta končí. Vždyť třeba Davidiáni se
všichni vešli na jediný statek. Církevní nebo i jiné hierarchie
mají ale tu zvláštní vlastnost, že umožňují vzestup
jednotlivci, kterému zároveň nabízejí širokou propracovanou
síť, prostřednictvím které může ovládat společnost.
Problém
je, že nejdůležitějším předpokladem pro postup v jakékoli
hierarchii je ctižádost. Tuhle vlastnost máme v různé míře
všichni, ale v nadměrné míře je charakteristická pro sociopaty.
Každý stupeň hierarchie v němž je možné postupovat vzhůru
klade na ctižádost větší a větší nároky. Nejvyšší stupně
každé hierarchie, která nebude mít dostatečné mechanismy na
obranu proti chorobným ctižádostivcům, tedy obsadí právě oni.
Jinými
slovy skončí každá taková organizace se strukturou, kde dolní
nejširší část představují v podstatě dobří ale ovladatelní
lidé (bez skutečné šance na postup v hierarchii a přispívající
ze svých sil i úspor na obecné zlo – označovaní v některých
sektách jako „syrové maso“) a hierarchii nad nimi, kde budou v
každém stupni lidé se stále defektnější osobností.
Aby
toho nebylo málo, samotný postup v hierarchii lidi deformuje,
protože každý z nás potřebuje sebepotvrzení od svého okolí.
Tím že stoupání v hierarchii vyžaduje stále větší
bezohlednost, pokrytectví a ctižádost, také postupně stále více
utvrzuje postupujícího kariéristu v tom, že jeho asociální
chování je v pořádku.
Shrnutí
Patologické
spolky vykazují vysokou míru sebeklamu, sebemanipulace, vzájemné
manipulace, skupinové hlouposti, povýšenosti, sebelítostivosti,
izolace od ostatní společnosti a neschopnosti poučit se z
vlastních chyb. Zároveň svou strukturou zvýhodňují osobnosti,
které vykazují sociálně-patologické znaky a dokonce jejich
rozvoj podporují.
Proto
by obyčejní katolíci měli konečně prohlédnout aby viděli jak
nestvůrná je ve skutečnosti politika Vatikánu.
Proto
by měli političtí prosťáčci přestat snít o „osvícené
diktatuře“, protože mnohem přirozenější stav je extrémně
neosvícená diktatura.
A
také proto nejsou politické strany „základem zastupitelské
demokracie“ ale naopak podvodem který dělá demokratické
principy bezzubými.
Hezké shrnutí.
OdpovědětVymazat