Jsou dvě skupiny témat, která dokáží bezpečně vytočit většinu
věřících více než debata o imaginárních bytostech. Jde o témata týkající
se sexu a smrti. Není to tak překvapivé, protože jde rozhodně o
nejemocionálnější témata pro každého člověka. Ovšem jenom věřící mají
tendenci diktovat, jak by sex a smrt jiných lidí měla vypadat.
Protože
o otázce sexu a náboženství jistě budu psát ještě mnohokrát, napíši vám
něco o té druhé skupině témat - o smrti. Křesťané i muslimové mají ke
smrti zvláštní vztah, protože z nějakého důvodu věří, že je to cesta k
jejich bohu. Vyhrožování typu "však ty na smrtelné posteli obrátíš" má
ve skutečnosti zároveň také charakter přání.
Křesťany i muslimy
děsí představa že lidé mohou být po smrti od boha nějak odtrženi, což se
může stát například tak, že někdo zemře vlastní rukou. Z hlediska
ateisty je samozřejmě relativní (vzhledem k okolnostem) to, zda je sebevražda zlá, ale věřící a
oficiální zástupci církví v tom mají jasno. Když 1. listopadu
letošního roku zemřela z vlastního rozhodnutí Brittany Maynardová,
nechal se vatikánský biskup slyšet, že na to neměla právo.
Brittany
Maynardová byla krásná Američanka narozená roku 1984, které nedávno
nalezli nádor na mozku. Byl už ale v pokročilém stádiu, kdy operativní
zásahy mohly pouze prodlužovat život v utrpení. Brittany si proto
vybrala den své smrti, rozloučila se s přáteli a přesně podle svého
rozhodnutí zemřela.
Bývaly doby, kdy by takové rozhodnutí bylo
považováno za znak moudrosti. V dobách
starověkého Řecka bývalo pro filosofa nedůstojné, když zemřel na sešlost
věkem, bez jiskry inteligence, bez důstojnosti a ze strachu marně lpící
na životě, který by mu přinášel pouze bolest.
Pokud byste si
přečetli Životy, názory a výroky proslulých filosofů od Diogena Laertia z
třetího století našeho letopočtu, asi byste byli překvapeni, kolik
slavných lidí zemřelo sebevraždou. Také by vám asi neunikl podivný
způsob sebevraždy "zadržením dechu" což neznamená nic jiného, než pokus
pozdějších spisovatelů zastřít fakt, že občas některý mudrc prostě také
zemřel bez vlastní snahy.
Zdravá společnost bude mít vždy nějaké
přirozené procento racionálních sebevražd, protože vždy budou existovat
nevyléčitelně nemocní. Pokud k sebevraždám sahají i zdraví lidé, děti a
pubescenti, znamená to že je společnost nemocná a že je život v ní
nepříjemný ba přímo nesnesitelný.
Pokud však sebevraždy nepáchají
ani lidé nevyléčitelně nemocní a trpící nepopsatelnými bolestmi, říká to
o společnosti ještě něco horšího, protože se život v ní stal vězením
bez ohledu na utrpení, které působí.
Náboženství zakazující
sebevraždu a dopředu označující tento živoz za něco špatného, za
zkoušku, vlastně vytvářejí výmluvu pro to, že svět který spoluvytvářejí
není vůbec pro lidi přívětivý. Odnaučují lidi vážit si života, protože
ze žití dělají povinnost, jíž je třeba přetrpět.
Ne nadarmo bylo
první starostí otrokářů na jihu USA nechat své otroky pokřtít. Kromě
dobrého pocitu to bylo pro otrokáře i velmi praktické - vzali jim tak
totiž nejsnadnější a možná jedinou cestu k útěku. Přiznání si vlastní
smrtelnosti a vlastní zodpovědnosti za svůj život i v tom, že se můžeme
kdykoli rozhodnout jej skončit, nás vede k úctě k životu, protože pak
žijeme z vlastní vůle.
Právo rozhodovat o tom nemůže člověku vzít vůbec nikdo, ani vatikánský biskup ne.
Žádné komentáře:
Okomentovat