Měl bych vám něco říci o tom videu, kterým uvádím svůj crowdfundingový projekt Ateista. Netočil jsem ho totiž sám, jeho autorem je nezávislý filmař, který si říká Andy Fehu. Má na krku už pěknou řádku zajímavých filmů a několik z nich si můžete i prohlédnout na jeho kanálu ve Vimeu. I když sám doporučuji, aby video na crowdfundingový projekt mělo určitou konkrétní formu, nechal jsem mu při jeho střihu volnou ruku. Proto se do něj mohlo dostat i úvodní „nó“, což je samozřejmě základní řečnická chyba. Nicméně v kontextu kaleidoskopického střihu mi došlo, že to nevadí. V důsledku tohoto stylu však video obsahuje spoustu nezodpovězených narážek.
O čem vlastně ve videu mluvím? Označení „ateista“ vnímám jako cejch vytvořený věřícími, aby jím mohli označovat vše, co nechápou, protože se to nevejde do jejich náboženské šablony. Zcela logicky jsme jej převzali i my, kteří na Boha ani bohy nevěříme, prostě jako symbol své emancipační snahy, ve snaze ukázat, že člověk bez Boha není nijak invalidní po fyzické, emoční ani morální stránce.
Proč mluvím o třech milionech šesti stech tisících ateistů? Je to počet lidí, kteří při posledním sčítání zaškrtli kolonku „bez vyznání“. Nic jiného to není. V médiích i na webových diskusích mají totiž v současnosti věřící v oblibě tvrdit, že pouze tisíc lidí napsalo "ateismus" do kolonky vyznání. Pravděpodobně si představují, že ateisté mají nějakou ateistickou bibli, ateistické desatero a ateistické kostely, protože trvají na představě ateismu jako konfese.
Z mého pohledu byli lidé píšící jako vyznání „ateismus“ buď poněkud zmatení, nebo se prostě báli, že označení „bez vyznání“ není dostatečně úderné.
Všichni ostatní, dokonce i já, který jsem jednoznačně chápán jako jeden z nejvýrazněji vystupujících militantních ateistů (ač žádné palné zbraně nevlastním), jsem ale samozřejmě zaškrtl kolonku „bez vyznání“ stejně jako všichni mě známí ateisté.
Ateista je „ten zlej“? Přinejmenším podle současného mediálního obrazu jsou skutečně ateisté jednoduše záporáci. Překvapuje mě, jak málo lidí si všímá projevů xenofobie vůči ateistům, včetně toho, že je jim v našich médiích pravidelně nasazována „psí hlava“. Je to bráno jako něco naprosto samozřejmého, na co mají věřící přirozený nárok. Vlastně mě docela překvapuje i to, že Česká televize nebo Český rozhlas ještě nezavedly nábožensko-zábavní pořad „Kopněte si do ateisty.“
ČT: Duchovní kuchyně - Ateismus
ČT: Rub a líc víry
Zmínka o sabatech se týká jednoho tradičního klišovitého pohledu na ateisty, kdy jsou považováni přímo za sluhy Satana. V modernizovaných verzích stejného mýtu ho může (jako představitele zla) také zastupovat Hitler nebo Stalin.
Proč nechci, aby se mnou lidé za každou cenu souhlasili? Protože právě tak se hledá pravda (ta s malým „p“). Dobrá kritika je něco, čeho si ještě neumíme vážit a žádné lidské tvrzení, zvláště to na jehož základech jsou třeba přijímány zákony, před ní nemá být chráněno. Kritikou totiž pověry a iluze ztrácejí na síle, zatímco poznání sílí. Proto se také stoupenci náboženství kritice zuby nehty brání.
Já se samozřejmě takové kritiky nebojím, protože si stále připouštím, že se v něčem vždy mohu mýlit. Absolutní nedůvěru mám ale k těm z toho odvozují, že právě proto mají pravdu oni.
Co je krokokachna? Je to montážní představa třeba jako kentaur, pegas, anděl s křídly nebo chiméra. Ona a její obdoby se objevují v argumentacích kreacionistů, kteří nechápou, že evoluce nepostupuje tak, že by namátkově míchala a montovala kusy různých současných zvířat. Když někdo s takovou představou vyrukuje, víte hned, s kým máte tu čest i to, že se mu na zákldní škole učitelka při hodinách biologie dostatečně nevěnovala.
Kreacionistická alergie na dinosauří peří je z podobného soudku. Kreacionisté totiž skutečně věří, že se o dinosaurech píše v Bibli. Problém začal, když se ukázalo, že i mnohé druhy velkých „ještěrů“ které jsme dosud znali jen v „plešaté“ podobě, měly ve skutečnosti peří. To totiž neodpovídá knize Genesis, v níž jsou ptáci stvořeni před pozemskými tvory.
A konečně, jak to vůbec máme s těmi zvířaty? Když zjistíte, že mezi lidmi a ostatními tvory není ostrá hranice, co to vlastně bude znamenat? Podle věřících tak lidé klesnou na úroveň zvířat, podle mnohých ateistů by tak naopak zvířata patrně měla poněkud v našich očích stoupnout.
Inu, opravdu je o čem číst a o čem si povídat.
Žádné komentáře:
Okomentovat