Stránky

čtvrtek 10. října 2013

Jak si vede český crowdfunding?

Už několikrát jsem tady psal o crowdfundingu. Setkal jsem se ale i s jeho zapřísáhlými odpůrci, kteří jej považují za druh žebroty. Chtěl bych trochu probrat, proč si to nemyslím. Samozřejmě i crowdfunding určitá rizika má, ale pro jednotlivce vlastně nejsou až tak velká a navíc každý podvodný projekt organizátora falešné kampaně navždy v crowdfundingu diskvalifikuje. Kromě toho se na zneužití peněz  ze sbírky vztahují i jisté zákonné tresty.

Mnohem větší možnosti ale podle mě crowdfunding přináší. Dává nové tvůrčí možnosti a to i lidem, kteří sami tvůrčí nejsou, ale chtějí být obklopeni hezkými věcmi a zajímavými lidmi.

Tento, zatím málo a špatně popsaný způsob dobrovolné redistribuce prostředků má podle mě zvláštní kouzlo hned z několika důvodů. 

Čím se vlastně dnešní crowdfunding liší od běžné internetové sbírky? V první řadě tím, že existují crowdfundingové servery. Jejich stránky jsou v podstatě jakousi obdobou tržiště, na němž si člověk vybírá projekt, kterému přeje uskutečnění. Peníze tedy v crowdfundingu nepůsobí jen jako potenciál pro tvůrce, ale i jako způsob hlasování donátorů. Vlastně je to dost odlišné použití peněz, než na jaké jsme byli dosud zvyklí.

(Sám jsem se neudržel a takto "hlasoval" pro pár drobností, které by podle mě měly existovat Hydronaut, Hrobaříci a hrobaři, Malovat step, Star Trek: Skryté hry, Mračna a ještě jich mám pár v plánu :-)

Navíc tento obchod se projevuje vděčností. Při normálním obchodu se dva lidé - kupující a prodávající navzájem snaží vytěžit ze situace co nejvíce. V jejich případě to znamená, že se každý z nich snaží maximalizovat svůj zisk, což vždycky hrozí snížením prospěchu toho druhého.

V crowdfundingu ale neplatíte proto, abyste něco měli, ale aby se něco uskutečnilo. Při tom zároveň zpravidla něco získáte, občas i laciněji, než byste to koupili jinak, jenže tím že jste už něco darovali nemáte ono bojové naladění a připravenost na úskok. 

Dalším důvodem, který považuji za zvláště zajímavý je možnost setkat se s odlišnými a tvořivými lidmi. Crowdfunding je vlastně nesmírně sociální a má tendenci spojovat lidi různých zájmů a schopností k dalším projektům. V podstatě totiž nefunguje bez komunit a setkávání těchto tvůrčích komunit je něco, co jej dále rozvíjí. Z toho vyplývá, že čím lépe crowdfunding funguje, tím lépe v budoucno fungovat bude. 

Konečně oblíbeným fňukem je, že crowdfunding v českém prostředí nefunguje. Dal jsem si tu práci a spočítal úspěšnost projektů na několika našich nejznámějších crowdfundingových serverech. Podle mě si nevedeme vůbec špatně. Vybrané částky jsou sice významně nižší, než v zahraničí, ale to bych připočetl nízkým platům a pozdnímu rozvoji tomuto druhu sponzoringu u nás.

I nejznámější zahraniční poskytovatelé podobných služeb uvádějí úspěšnost projektů 40 až 44%. Jak tedy vypadáme ve srovnání s nimi my?


Úspěšnost českých crowdfundingových projektů podle serverů:

Startovač
43,5 % úspěšné
56,5 % neúspěšné

HitHit
41% úspěšné
59% neúspěšné

KreativciSobě
32% úspěšné
68%  neúspěšné

Nakopni mě
nejsou informace o dřívějších projektech

Fondomat
nejsou informace o dřívějších projektech

Nejvíce úspěšných projektů má Hithit - 39

Nejvyšší vybrané částky zatím byly:
Hithit - projekt Xavierovo Dawntempo 303 380 Kč
Startovač - projekt Brány Skeldalu 187 306 Kč 

KreativciSobě -  projekt Slečny 84 413 Kč


Zajímavé články na toto téma:
Root: Komunita financuje, aneb výhry a prohry crowdfundingu
Computerworld: Názor: Temná stránka crowdfundingu
Tyinternety: Jak si vede crowdfunding v Česku a Češi v crowdfundingu
Enzmannova archa: Něco o crowdfundingu
Enzmannova archa: Hydronaut na Startovači - bude párty?

Žádné komentáře:

Okomentovat