Počet zobrazení stránky

pondělí 7. ledna 2013

Kolik lži snese statistika?

V pondělí 7. ledna 2013 vyšla v MF Dnes a Aktuálně.cz  předvolební statistika od PPM Factum a já si už mohu dovolit ji obvinit z toho, že není korektní. Podle mě ovšem není nijak korektní zveřejnovat vůbec nějaké předvolební statistiky, protože ovlivňují průběh voleb a v zásadě jde o manipulaci s voliči.

Dobrá, co mě ale vede k přesvědčení, že na statistice něco není v pořádku? První náznak, který mě prostě musí zarazit je náskok t. p. Bobošíkové před Z. Roithovou a T. Fischerovou. Když se podíváte na podporu, která se projevila už v průběhu sbírání hlasů, musí vám být jasné, že pořadí Bobošíková(5,6%)-Roithová(4,6%)-Fischerová(4,6%) bylo ve skutečnosti přesně opačné Fischerová-Roithová-Bobošíková. Tomu odpovídá i jejich kampaň, která je v případě T. Fischerové dělána na koleně (ale je to alespoň styl), v případě Z. Roithové je neviditelná a v případě t.p. J. Bobošíkové živé voliče děsí a zombie u nás nemají volební právo.

Další problém najdete o patro výš. Ač vím o jisté popularitě J. Dienstbiera (10,6%) mezi jistými intelektuály, pravděpodobnost, že by dosahoval téměř stejné popularity jako K. Schwarzenberg (11% i přes skvrnu TOP 09) je blízká nule.

V. Franz (11,4%),jehož skóre je oběma předchozím velmi blízké má ve skutečnosti naprosto nejlepší mediální kampaň. Asi chápete, proč nevěřím, že by měl podobné výsledky jako  J. Dienstbier, který vlastně žádnou kampaň nemá.

Tím se dostávám k největší absurditě téhle tabulky. Na první pohled totiž můžeme mluvit o kandidátech "s kampaní" a "bez kampaně". Ve skutečnosti samozřejmě všichni jakousi kampaň mají, jen v některých případech prostě vychází jaksi mimo.

Příkladem kandidátů "bez kampaně" jsou Z. Roithová, J. Bobošíková, P. Sobotka a J. Dienstbier.

K. Schwarzenberg sice jakousi kampaň má, ale mnohem více mu ji dělá jeho politická minulost a to v dobrém i ve zlém.

Poznámka: Na své stránce sice píše, že stojí o podporu slušných a čestných lidí, otázka ale je, jestli po jeho účinkování v TOP 09 a propašování Kalouska zpět do politiky, ještě stojí slušní lidé o něj.

Zajímavé kampaně mají V. Franz (výtvarnou a filmovou) a T. Fischerová (besední). 
J. Fischer má kampaň naprosto nenápaditou, nanicovatou a předraženou za hranice zákona.
Kampaň M. Zemana je drahá a projevem standardní, dost pravděpodobně stála více, než oficiálně uvádí.

Přesto dostává v hodnocení Sobotka vyšší hodnocení než trojice jmenovaných kandidátek a Fischer je hodnocen výše než Franz nebo jiní lidé s povedenou kampaní? A jak se vlastně tak vysoko dostal Zeman?

Asi těžko bych popíral, že je M. Zeman silný kandidát, na druhou stranu se v něm zjevuje jak hrozba zákulisních praktik tak nebezpečí rozdělení veřejnosti na nesmiřitelné tábory jako v případě jeho skalního fanouška V. Klause.

Hlavní otázka ale zní:

Je duel Zeman-Fischer reálný, nebo je to placená mediální chiméra?

Nevím, ale s přesvědčením blížícím se jistotě mohu říci, že tento průzkum nereflektuje skutečné rozložení preferencí. Jestli je to prostě jen nereprezantativním výběrem vzorku nebo zda jde o přímou politickou zakázku, to nechám na někom jiném. 

Z předchozích případů "neformální reklamy" jakou byly počáteční odhady, numerologové, či debata "favoritů" na Primě ale můžeme usuzovat, že se tu děje nějaká nepravost.

Je velmi pravděpodobné, že předvolební průzkumy tvoří skrytou část volební kampaně.

Na kolik jsem se mýlil ostatně zanedlouho uvidíme všichni. Měl bych jen ještě dodat, že se "průzkumy" PPM Factum lišily od reality v některých případech až o 14%!

4 komentáře:

  1. vynesl jsem si pruzkumy do grafu, viz muj komentar z FB nize...

    protoze se ruzne kalkuluje s pravdepodobnosti zvoleni, resp. nezvoleni presidentskych kandidatu, zajimalo mne, jak se v case vyvijely jejich preference podle pruzkumu ruznych agentur, ergo jaky muze byt trend; bohuzel jsem nasel jen numera nebo izolovane kolace, takze jsem si udelal graf vlastni. zdroj uveden v tabulce - overil jsem spravnost cisel jen ppm factum (taky musim pracovat, zeano), tak to snad novinky.cz jinde nezkonily. zajimave jsou spis jednotlive agentury, dohromady to je celkem zmatek (metodika? vyhodnoceni? jiny den sberu? tezko rict, tak dalece jsem to nezkoumal.)

    https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AgivvhD2ZCrAdFR0YmVPY0l4X0p2U2N5V1I4bHEzeEE

    pokud v urcity mesic agentura pruzkum nedelala, policka jsou prazdna, v grafu pak interpolovana.

    OdpovědětVymazat
  2. Práce obdivuhodná, leč čtyři agentury a téměř bez dat...
    Opravdu jsem zvědav jak to půjde dál.
    Mimochodem mnohem dříve, než vůbec oficiálně volby začaly mi kdosi říkal: "Vyhraje to Zeman, už si to pojistil."
    Dodneška by mě zajímalo, co to měla znamenat, přišel jsem jen na ten trik s agenturami, ale třeba je v tom mnohem víc.
    Na druhou stranu nemusí ta sugesce zase až tak fungovat. Vždyť kolik lidí nevěřilo, že se podaří třeba Franzovi nebo Fischerové nasbírat podpisy na kandidaturu.

    OdpovědětVymazat
  3. Ve včerejší (8.1.) debatě kandidátů na IDNES dokonce Roithová a Bobošíková zmínily, že jim nějaká agentura nabídla, zda by si nechtěly koupit průzkum, a že to odmítly.

    OdpovědětVymazat
  4. Nedělejme si iluze, někdo jistě neodmítl...

    OdpovědětVymazat