Stránky

pátek 2. listopadu 2012

Alternativní platidla a diktatura peněz

Opět se vracím ke knize Joepha Healtha a Andrewa Pottera Kup si svou revoltu! Začnu citací ze strany 161:

Představa, že místní barterová ekonomika je nějak méně "konzumní" než standardní ekonomika státu založená na penězích, je prostě dost ujetá. Veškeré zboží je vyměněno za jiné. Jedinou výhodou barterové ekonomiky je to, že umožňuje daňové úniky, což rozhodně není věc, kterou by levice měla obhajovat.

Nejprve v krátkosti vysvětlím, co je to vlastně "časodolar" a pak se podívám na zoubek tomu tvrzení o daňovém úniku. Představa časodolaru vychází z teorie, že práci lze nějak kvanitfikovat. Běžná sousedská výpomoc může být z určitého pohledu nerovnoměrná, porotože oplátka za službu bude subjektivně nebo i objektivně menší než než služba sama. To řeší alternativní měna zpravidla prostým vyčíslením pracovních hodin. (viz též Silvio Gesell)

Alternativní měny podložené pracovním časem jsou tedy pouze kvantifikací sousedské výpomoci - sousedským barterem. Proto také mluvíme o barterové ekonomice. Zpravidla se používají dočasně v době kdy na hlavní státní měnu není příliš spolehnutí, postižená oblast má absolutní nedostatek oficiálních peněz a lokální obchod proto není možný. Charakteristickým rysem "časodolarů" je to, že jde o lokální měny. Platí třeba v rámci vesnice nebo někjaké komuny.

Barterové ekonomiky mívají jeden společensky zajímavý prvek, pro který je opravdu můžeme chápat jako méně konzumeristické - nejsou anonymní. Tím že platí lokálně vytvářejí určitý vztah uvnitř místní komunity. Neexistuje tu nic sériového, nic módního. Není v nich nic jako poziční zboží. Navíc v místní ekonomice také zůstávají - nelze je převést.

Ekonomisty samozřejmě "časodolary" rozčilují, protože umožňují jakousi ekonomiku bez placení daní z prodeje a činnosti. Dokonce k takovému "podnikání" ani nemusíte mít licenci! No jo, jenže z čeho vlastně platíme takové daně? Platíme je z činnosti nebo z peněz? Platíme je samozřejmě z utržených peněz. Dokud nedojde k převodu služby nebo výrobku na peněžní hodnotu, není také z čeho je platit. Nelze je totiž vyčíslit. Jenže v barterové ekonomice žádné státní peníze nejsou.

Vznik barterové měny je (mimo zemědělské oblasti) důsledkem lokálního selhání ekonomiky (například krach velkého výrobce, zaměstnávajícího množství místních lidí).  Je lékem na takovou situaci a způsobem jak ji přežít. A v téhle situaci chtějí ekonomové danit?

Už to že taková aletrnativní měna vznikne je způsobeno totálním nedostatkem "legálních" peněz. Naopak když se začne oblasti dařit (i díky alternativní měně) zpravidla rychle přejde znovu na běžná platidla, protože jsou prostě univerzálně směnitelná. Hodnoty vytvořené v barterové ekonomice se tedy do státní ekonomiky nakonec vrátí, jen s větším odstupem. Pokud však barterová ekonomika nebude fungovat, také nic nevytvoří.

Můžeme se ale na to dívat také z jiného úhlu - ekonomisté se snaží přinutit lidi aby zpoplatnili běžné mezilidské služby. Když za vámi tedy přijde soused abyste mu půjčili lopatu, tak byste ho podle této logiky měli skasírovat a část peněz poslat do státního rozpočtu. Představa že byste pro souseda něco udělali jen tak, nebo že byste prostě jen předpokládali, že vám třeba příště na oplátku půjčí vrtačku, je pro ně strašlivá!

Ekonomisté se často ohánějí slovem "svoboda" ale přitom to bývají ti nejmanipulativnější stratégové a největší sociální inženýři, na jaké byste ve společnosti narazili. Už snaha kontrolovat a zpoplatňovat pohyb každé mince je neskutečně paralyzující. Přenesení takového dozoru do sousedských služeb překračuje nejhorší paranoidní vize a v podstatě by zabránilo lidem v jakékoli vzájmené spolupráci.

A co říci na tvrzení jestli by takové věci měla levice podporovat? Levice by měla být především pro-společenská. K tomu je ale v první řadě potřeba, aby společnost přežila. Pokud jí zabráníme ve vzájemné spolupráci, tak samozřejmě žádná společnost existovat nebude.

Možná že  panu Potterovi a panu Healthovi servírují manželky snídani rovnou s účtenkou a taxou DPH. Možná kasírují své děti jako taxikáři, kdykoli je svezou vlastním autem do školy.
A nakonec z těchto rodinných transakcí třeba opravdu všichni platí daně.
Pokud jim připadá "ujetá" představa že používání časodolarů je méně konzumeristické, tak mě připadá pořádně "uhozená" představa světa kde se platí takovéto služby.

Žádné komentáře:

Okomentovat