Tak jo, je to venku: Nemám rád Davida Černého.
Řeknu vám proč. Je pravda, že mě Černého výtvory ničím neoslovují, připadají mi ploché a prázdné, jenže to není ten důvod. Je ostatně hodně umělců, jejichž výtvory mě nechávají naprosto netečným a přitom k nim žádný podobně vyhraněný postoj nemám.
Moderní umění se dostalo do určitého zoufalého stavu, kdy už nemá co říct a poslední co mu zbývá je provokace. Ovšem i provokace může mít nějakou hodnotu, když nějak rozvíří společenský dialog. Jenže na to musíte dost dobře vědět co chcete. Černému se to několikrát téměř povedlo, jenže to vždycky pohřbil svou zbabělostí.
Asi nejvíc mě mrzelo jeho omluvné blekotání nad plastikou Entropa což byl první výtvor který mohl, množstvím historek které se k němu vázaly i dialogem který opravdu rozpoutal, vstoupit do dějin umění. Jenže když přišel čas aby jeho autor přednesl nějakou jasnou řeč a podpořil celé dílo vlastní myšlenku, dočkali jsme se jakéhosi šepotu a slibu že "všechno napraví".
Podobně teď po zcela oprávněné nadávce Milanu Knížákovi slibuje omluvu. Problém je, že mu označení "kriploidní ču*ák" nevmetl do tváře ve chvíli nějakého oprávněného hněvu, ale prostě o něm tak mluvil v klidu před kamerou. Když něco takového řeknete s rozmyslem, měli byste si za tím také stát.
Musím se smát, když Knížák mluví o tom, že ho chtěl Černý "úmyslně urazit a znevážit". Nikdo nedokázal Knížáka znevážit tak dokonale jako Knížák. Ovšem také nikdo nedokázal tak znevážit Davida Černého jako ustrašeně blekotající David Černý. Je dokonce ochoten zaslat Knížákovi omluvu v tomto znění: "Mé přirovnání profesora Milana Knížáka k mužskému pohlavnímu orgánu za použití vulgarismu bylo neadekvátní. Za přirovnání k tomuto orgánu se omlouvám."
Zbývá jen jedno - by si Černý s Knížákem po omluvě padli kolem krku a svorně odkráčeli na smetiště dějin.
Žádné komentáře:
Okomentovat